duurzaam meerjaren onderhoudsplan dmop

Bij het onderhouden van uw vastgoed is het belangrijk dat u een reëel beeld heeft van de onderhoudskosten voor de komende jaren. Duradis heeft veel ervaring met het opstellen van een meerjarenonderhoudsplan en de onderliggende begroting. Ons team heeft alle expertise in huis om u hierover te adviseren en te ondersteunen als het gaat om de uitvoering van het plan.

Inzicht in de kosten

U kunt Duradis op verschillende momenten inschakelen voor het opstellen van een meerjarenonderhoudsplan (MJOP). Bijvoorbeeld als u vastgoed gaat ontwikkelen, zodat u vooraf inzicht krijgt in de kosten van het onderhoud. Zo kunt u beter berekenen hoeveel rendement uw vastgoed op termijn oplevert. Maar ook als u al een MJOP heeft en u wilt weten of u wel voldoende reserveert. Door de onderhoudsrichtlijnen waar bijvoorbeeld VVE’s tegenwoordig wettelijk aan moeten voldoen, ontstaan soms onaangename verrassingen. Vaak blijkt er veel te weinig te zijn gespaard of zijn installaties simpelweg niet opgenomen in het MJOP. Duradis kan met een ‘nulmeting’ inventariseren wat er aan onderhoud moet gebeuren en u adviseren of uw huidige MJOP een realistisch beeld geeft.

Kiezen voor duurzaam

Daarnaast kan Duradis u aanvullend adviseren over duurzame investeringen die u kunt doen (DMOP). Zo beoordelen wij verlichting, installaties en isolatie op (onderhouds)kosten en berekenen welk bedrag u kunt besparen door voor een energiezuinige variant te kiezen. Wellicht zijn oude lampen te vervangen door ledverlichting en houten kozijnen door minder onderhoudsgevoelige materialen. Of kan voor uw ketel een duurzaam exemplaar in de plaats komen en is een combinatie met een warmtepomp of zonnepanelen interessant. Wij rekenen voor u uit op welke termijn u dergelijke investeringen terugverdient en hoeveel kosten u bespaart.

Kosten besparen

Als u eenmaal een reëel beeld heeft van de onderhoudskosten en besparingen die zijn door te voeren, dan kan Duradis u ook ondersteunen bij het uitvoeren van de werkzaamheden. Zoals het begeleiden van het offertetraject, toezicht houden op de werkzaamheden en samen met u de eindoplevering controleren. Bovendien kan vaak geld worden bespaard door onderhoudswerkzaamheden slim te bundelen. Voor welke werkzaamheden is een steiger nodig? Door die tegelijkertijd in te plannen, worden onnodige uitgaven voorkomen. Tevens kan Duradis onderzoeken of er voor energiebesparende investeringen subsidies beschikbaar zijn. Zo kan een duurzaam alternatief extra interessant worden.

Denk in mogelijkheden

Bij het terugdringen van energieverbruik in combinatie met meerjarenonderhoud denkt Duradis graag out of the box. Zo stond een van onze klanten voor een reeks uitdagingen. Bij een appartementencomplex was er sprake van vocht en schimmel, de energiebehoefte moest teruggedrongen worden en de entree trok hangjongeren aan. Daarop heeft Duradis voorgesteld de enorme loze ruimte bij de entree om te bouwen tot twee appartementen. Zo creëerden we extra huuropbrengsten en was de hangplek verdwenen. Verder hebben we de inpandige balkons bij de woonruimten getrokken en uitpandige balkons gecreëerd. Dit verbeterde de isolatie en gaf het gebouw een moderne uitstraling. In combinatie met een nieuwe huls om het pand van steenstrips werd het wooncomfort verhoogd en de energiekosten verlaagd. Een goed onderhouden pand wordt zo niet alleen duurzamer, maar is ook goed voor de waarde van het vastgoed. Zo realiseerde Duradis een win-winsituatie.

Similar Posts
Latest Posts from VVE duurzaam.nl