Duurzability - specialisten in communicatie over duurzaamheid

Naar een duurzame VVE – communicatie en informatie

Communicatie is de expertise van de initiatiefnemers van deze website VVEduurzaam.nl: de communicatiespecialisten van Duurzability – communicatie in duurzame transities. Hieronder geven zij communicatie-tips die je helpen succesvol te verduurzamen met de VVE.

Start je duurzame project met: communiceren!

Hoe je project er ook uit ziet, wat je ook gaat doen: je kan het niet alleen. Ook al kun je nog zoveel zelf, al ben je nog zo slim of goed, je hebt altijd ook anderen nodig. Dat geldt helemaal als je met de VVE iets wilt realiseren. De basis is dan ook altijd: betrek anderen. Wees bereid om van jouw project jullie project te maken: jullie gezamenlijke project. Dan gaat de energie dezelfde kant op, ga je van tegen de wind in naar met meewind, en wordt er heel veel mogelijk.

Communiceren: daar moet je wel wat voor doen
Hoe betrek je andere mensen? Door moeite te doen. Heel vaak zien we dat partijen en mensen impliciet verwachten dat de ander ook positief en geïnteresseerd is. Dat is niet automatisch het geval. En ook heel vaak zien we, dat de ander zeker níet geïnteresseerd is, of zelfs: tegen! Prima. Dan moet je daar dus wat aan doen: moeite en tijd steken in communicatie en informatie om succesvol door te gaan.

Dit lijken open deuren maar wij zien keer op keer dat er geen of te weinig moeite en tijd wordt gestoken in communiceren en informeren. Projecten slepen zich voort, scheve gezichten, boosheid, frustratie, resultaten waar niemand echt over tevreden is met als gevolg stagnerende verduurzaming en niemand die een volgend project wil oppakken.

Argumenten voor duurzaam
Maar het kan wel. Ga terug naar jouw eigen ontdekkingsmoment of ontdekkingstocht: waar werd jij enthousiast van verduurzaming, waarom? Welke stappen maakt jij in je denken? Leg de argumenten die jou overtuigden eens voor aan andere betrokkenen. Andere betrokkenen die nodig zijn om succesvol te zijn. Let op: dit is niet iets vrijblijvends en voor de aardigheid: communicatie is een kritische succesfactor in je project. Je hebt anderen, andere partijen, nodig om succesvol te zijn. Die moeten dus in de meestand, en we lichten hier een tipje van de sluier op over hoe dat moet en kan.

De ander in de meedenkstand
Leg dus die argumenten die jou overtuigden voor aan de anderen, en vraag om hun reactie. Sta open voor een andere reactie dan de jouwe! Wat je doet op dit moment is iets wat in veranderingsmanagement gebruikelijk is: je biedt de ander de gelegenheid om zich het onderwerp eigen te maken, er een eigen betekenis aan te geven. Je bidet de ander de gelegenheid om zich JOUW onderwerp eigen te maken, waarmee het ook zijn/haar onderwerp wordt.
Bespreek met elkaar, kijk waar de verschillen zitten, maar in elk geval heb je nu een stap gezet: de ander is er mee bezig, denkt er over na, en is ge-triggerd om mee te denken, mee te verzinnen. De ander staat nu in de meedenkstand. Hoera! Twee weten meer dan één, en twee kúnnen ook meer dan één. Dus jij hebt de kans op succes nu vergroot. Hij/zij heeft er nu ook belang bij, het is nu ook voor hem/ haar van belang, Hetzelfde anders gezegd: wat eerst alleen jouw ‘probleem’ was is nu ook ook zijn/ haar probleem, en ook de ander wil nu dat dit voor hem/haar succesvol opgelost wordt.

Blijf communiceren tijdens het hele proces
Je begint met communiceren en enthousiasmeren, en blijf ook tijdens het hele proces! Van stap tot stap, informeren en communiceren met de anderen! Als je dat niet doet, ga jij steeds verder voor de troepen uit en wordt jij weer de probleemeigenaar, sta je er weer alleen voor, moet je weer berg op , tegen de wind in enzovoort. Opnieuw zo logisch als wat, maar het wordt heel vaak vergeten, heel vaak niet gedaan en daardoor stranden heel veel duurzame projecten alsnog tijdens de looptijd, omdat de stakeholders niet worden meegenomen in het proces. Is er een financiële oplossing voor iets? Meldt het! Is er een tegenvaller? Meldt het! Is je business case af? Deel hem vóór de vergadering en vraag vóór de vergadering om mee te denken. Zo wordt je ALV een moment waarop alleen nog het feitelijke besluit genomen hoeft te worden. Als je twijfelt of het door de ALV komt, heb je het communicatief niet goed voorbereid!

Het kost moeite om te starten met communicatie en informatie en het kost moeite om dit tijdens het proces te blijven doen. Maar die moeite betaalt zich terug in een goede doorlooptijd en een succesvolle realisatie. Let op: Natuurlijk moet de inhoud wel goed en sterk zijn. Communicatie is er niet om een krom verhaal recht te praten. Maar met alleen een goed en sterk verhaal ben je er nog niet, je MOET erover communiceren en de anderen erbij betrekken en de anderen er in meenemen.

Makkelijker gezegd dan gedaan? Als het project complex is, komt er van alles bij kijken zoals stakeholder engagement, doelgroepen segmentatie, framing, praktische creatieve uitvoering enzovoort. Maar het kan wel! Gaat het verduurzamen je niet snel genoeg, wil je ook meer energie voor verduurzaming, advies of hulp, neem dan vrijblijvend contact op met communicatieadviseur Casper Gijzen van Duurzability Communicatie, via cas@duurzability.nl.